Fusionering af Fläkt Woods
og DencoHappel

PRESSEMEDDELELSE

ClimateConsult er som en del af Fläkt Woods stolte af, at kunne offentliggøre at fusionering med DencoHappel er en realitet. Alle brand sammenlægges under ét: ”FläktGroup” – læs mere om sammenlægningen, der styrker produktsortiment, know-how og kundeservice.

FlaktGroup fusionering okt.2016

FlaktGroup logo

PRESSEMEDDELELSE

Fusioneringen af Fläkt Woods og DencoHappel er nu gennemført efter opkøbet af Fläkt Woods med investering af midler fra kapitalfonden Triton og godkendt af relevante monopoltilsyn

• Investering af midler fra kapitalfonden Triton lukker opkøbet af Fläkt Woods Group
  • Fusioneringen af Fläkt Woods Group og DencoHappel er nu gennemført
  • Dr. Walter Rohregger er ny administrerende direktør (CEO) for FläktGroup

Herne, 13. oktober 2016 – Fläkt Woods, førende leverandør af teknologiløsninger til HVAC-systemer, og DencoHappel, førende innovator inden for teknologi til luftbehandling, aircondition, filterteknologi samt afkøling af procesluft, har i dag fusioneret. Det fusionerede selskab vil blive drevet under navnet “FläktGroup” som nu tilbyder en produktportefølje med stærke brands. Europæiske monopoltilsyn godkendte transaktionen i september 2016, og dermed var de nødvendige betingelser for afslutning af handlen opfyldt.

I juni 2016 gjorde investeringer fra kapitalfonden Triton, som erhvervede DencoHappel i oktober 2014, at en aftale om at erhverve Fläkt Woods Group fra Equistone and Sagard kunne underskrives. Efter fusioneringen mellem Fläkt Woods og DencoHappel er Triton fortsat majoritetsejer af den nydannede FläktGroup.

Denne fusionering vil skabe en ny europæisk markedsleder inden for energieffektive løsninger til luftbehandlingsteknologi og forsyne vores kunder med de allerhøjeste kvalitetsstander for forbedret luftkomfort og trivsel. De nu sammenlagte selskaber havde tilsammen en omsætning på omkring EUR 700 mio. (proforma) i 2015 og har omkring 3.800 ansatte. Triton forventer at kombinationen vil medføre en øjeblikkelig indtægtsstigning med yderligere potentiale fra krydssalg, produktion og andre synergier.

Dr. Walter Rohregger, administrerende direktør (CEO) for FläktGroup: Jeg tror at denne forretningstransaktion har et perfekt match som fundament. Vi glæder os meget til at skulle arbejde sammen da vores teams deler den samme iværksættertankegang med fokus på kundetilfredshed som involverer de højeste kvalitets- og sikkerhedsstandarder. Vi tror at både kunder og de ansatte vil få udbytte af fusioneringen. Vi vil nu gå i gang med processen omkring integreringen som vil blive ledet af fælles projektteams. Samtidig vil vi fortsat være meget fokuserede på at levere førsteklasses produkter og løsninger til behagelige indeklimaer til vores kunder. Som et globalt selskab med stærke europæiske rødder og med Fläkt Woods og DencoHappels forenede styrke vil FläktGroup kunne servicere vores kunder bedre og med et bredere produktsortiment og markere sig med udvidede salgs-, service- og produktionstilbud.

Fusioneringen af Fläkt Woods og DencoHappel er en vigtig milepæl i begge selskabers historie og en ny start som et førende selskab inden for energieffektive teknologiløsninger til indeklimaer. Fusionen forventes også at få en stærk positiv effekt på produktudbuddet og dermed sætte det nye selskab i stand til at forsyne den fælles kundekreds med et af branchens mest komplette og innovative produktudbud. Det fusionerede selskab forventes også at få fordel af den øgede størrelse, den fælles førsteklasses tekniske knowhow og forsknings- og udviklingsekspertise samt evnen til at tiltrække, uddanne og fastholde talenter i topklasse.

Mogens Holst
Tel:  +45 7022 2622
Email: mh@clco.dk
www.flaktgroup.com

Om dr. Walter Rohregger

Dr. Walter Rohregger har omfattende erfaring i ledelse af nationale og internationale selskaber som seniorleder. Først hos GKN, en global ingeniørvirksomhed hvor han var ansat i 25 år, og senest som adm. dir. (CEO) hos Wittur, en førende privatejet uafhængig leverandør af elevatorkomponenter og -løsninger.

Walter har boet med sin familie i Italien, Tysklan, Japan, Kina og Singapore og bor for tiden i Storbritannien. Walter har en universitetsuddannelse som maskiningeniør (Mechanical Engineer) fra Bolzano/Italien og en doktorgrad fra universitetet i Turin i Italien.

Om DencoHappel

DencoHappel er en førende teknologi-innovator på områderne luftbehandling, aircondition og filterteknologi samt afkøling af procesluft. DencoHappel leverer kundetilpasset opvarmning, ventilation og aircondition kombineret med reduktion af energiforbruget.

DencoHappels historie går tilbage til 1922, og man har i dag over 1.700 ansatte og en omsætning på omkring EUR 280 mio. Hovedkvarteret ligger i Herne i Tyskland, og DencoHappel har produktionsanlæg i Tyskland, Tjekkiet, Tyrkiet og Kina. Salgsorganisationer og forhandlere i mere end 50 lande sikrer den enkelte kunde nærhed, fleksibilitet og en kundetilpasset løsning. Selskabet arbejder under forskellige førsteklasses brands: CAIRplus®, DENCO®, MultiMAXX®, Multi Flair®, DencoHappel COM4®, Flex-Geko®, FireTex®, SepTex® og Sahara® foruden DELBAG® produkter.

For yderligere information besøg: www.dencohappel.com

Om Fläkt Woods

Fläkt Woods er en global leder inden for luftteknologi og leverer luftkomfort og brandsikkerhedsløsninger af højeste kvalitet til arbejdspladser, fritidsfaciliteter og boliger. Med fokus på energieffektivitet leverer Fläkt Woods alle de fem kritiske luftfunktioner til HVAC-systemer, dvs. Air Movement, Air Treatment, Air Management, Air Diffusion og Air Distribution.

Fläkt Woods, der blev grundlagt for 100 år siden, har i dag over 2.100 ansatte og en omsætning på omkring EUR 420 mio. Fläkt Woods har fysisk repræsentation i over 25 lande over hele verden. Fläkt Woods’ brand står for produkter, systemer og komponenter af høj kvalitet til HVAC-industrien i Europa, Nordamerika og Asien: Fläkt, Woods, Caryaire, Iloxair og Semco.

For yderligere information besøg: www.flaktwoods.com

Om Triton

Kapitalfonden Triton investerer i og støtter den positive udvikling af hovedkontorer til mellemstore virksomheder i Nordeuropa, Italien og Spanien. Inden for den europæiske region fokuserer Triton på brancher inden for industri, virksomhedsservice og forbruger/sundhedssektoren.

Triton tilstræber at bidrage til skabelse af et sundere langsigtet erhvervsliv. Triton og Tritons ledelse ønsker at fremme positive forandringer mod bæredygtige operationelle forbedringer og vækst. De 27 selskaber, som i øjeblikket udgør Tritons portefølje, har en samlet omsætning på over € 13 mia. og over 72.500 ansatte.

Kapitalfonden Triton rådgives af dedikerede teams af professionelle investeringskonsulenter hovedsagelig med base i Tyskland, Sverige, Storbritannien, USA, Kina, Luxembourg og Jersey.

For yderligere information: www.triton-partners.com